فانوس نیوز

لکسوس چطور لکسوس شد؟

۲۲ دی ۱۳۹۶

لکسوس چطور لکسوس شد؟

فانوس نیوز| با ورود به بیست و هشتمین سالگرد عرضه نخستین خودروی برند لکسوس، به نظر می‌رسد نگاهی به سیر تکامل و روند پیشرفت این خودروساز برجسته ژاپنی بسیار حیاتی است. روزگاری نه چندان دور کلاس اتومبیل‌های لوکس در چنبره خودروهای آلمانی، انگلیسی، آمریکایی و بعضا ایتالیایی بود و هنوز از ترک تازی ژاپنی، حمله کره‌ای‌ها و ورود فرانسوی‌ها خبری نبود. این قاعده حالا دیروقتی است که به هم خورده و بازار در رقابتی‌ترین شرایط تاریخ خود قرار دارد به طوری که حدود ۱۵ برند مختلف به طور همزمان در حال تولید و عرضه محصولاتی لوکس در رنج قیمتی بالاتر از ۳۵ هزار دلار هستند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

به گزارش فانوس نیوز، این بین تنها و تنها یک برند است که توانسته با موفقیت کامل تمام قواعد بازار را به هم بریزد و علاوه بر محبوبیت بالا، با کیفیتی مثال‌زدنی خودروهای لوکس خود را به دست مشتریان برساند. لکسوس این برند برجسته است و آغازگر این مسیر تحول‌ساز.  نخستین خودروی این برند یعنی سدان ال‌اس ۴۰۰ هم اولین اتومبیلی که با ورودش به بازار توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. امروز بیست و هشتمین سالگرد تولید این خودروی تاریخ‌ساز است و مجله آمریکایی کار اند درایو به این مناسبت به معرفی دوباره این سدان لوکس ژاپنی پرداخته است.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

سال ۱۹۸۳ بود که مدیر افسانه‌ای تویوتا یعنی ایجی تویودا با اعلام خبر ورود برند تویوتا به جرگه خودروسازان لوکس‌ساز از قصد شرکت متبوعش برای ورود به حوزه ساخت اتومبیل‌های لوکس پرده برداشت. ماه اوت همان سال تویودا با معرفی پروژه موسوم به اف ۱ از طرح خود برای رقابت با مرسدس بنز، کادیلاک، ب.ام.و و بیوک پرده برداشت.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

این کار که با نام پرونده « Circle-F» قرار بود نخستین خودروی لکسوس را تولید کند، با معرفی نخستین اسکچ یا طرح دستی از یک سدان کشیده ۵ متری وارد فاز عملیاتی شد. تویودا که کار کلید زدن تولید این خودرو را به مهندس برجسته شرکت یعنی ایچیرو سوزوکی سپرد تا به مدد ذهن پیشرو این تکنسین ژاپنی، تویوتا موفق شود محصولی زیبا، آیرودینامیک، مدرن و دلپسند را با هدف عرضه محصولی که خریداران را راغب به جایگزین آن با خودروهای آمریکایی و آلمانی کند، تولید نماید.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

چیزی که امروزه از آرشیو مدل ال‌اس ۴۰۰ افشا شده خبر از کار پیوسته و مداوم بیش از ۱۴۰۰ نفر تکنسین، ۲۳۰۰ نفر مهندس، ۶۰ طراح صنعتی و ۲۰۰ کارگر خبر می‌دهد که مستقیما روی اجزای مختلف سدان ال اس ۴۰۰ کار کرده‌اند. جالب است که این تیم بیش از ۴۵۰ مدل و ۹۰۰ طرح مختلف را برای مدل ال اس ۴۰۰ آماده کرد و در نهایت یک مدل که حاصل کار طراح ژاپنی یعنی کنیهیرو یوشیدا بود موفق شد برای تولید تاییدیه نهایی شرکت را بگیرد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

جالب است که تویوتا برای اطمینان از سطح بالای کیفیت این خودروی لوکس، مدل ال اس ۴۰۰ را بیش از ۲٫۷ میلیون کیلومتر در صحاری سوزان آریزونا، اتوبان‌های آمریکا، مناطق جنگلی استرالیا، بیایان‌های عربستان و مناطق زمستانی و بد آب و هوای اروپا آزمایش کرد و پس از اطمینان از تولید یک خودروی باکیفیت، در سال ۱۹۹۰ به طور رسمی به عرضه سری ال اس ۴۰۰ در نمایشگاه خودرو دیترویت اقدام کرد در حالی که بیش از ۱ میلیارد دلار برای تولید این خودرو تا به حال سرمایه‌گذاری کرده بود.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

سدان لوکس ال اس ۴۰۰ که ابتدا تنها به سه بازار انگلستان، کانادا و استرالیا صادر شد به لطف یک موتور موتور ۸ سیلندر وی (V) شکل ۲۵۰ اسب بخاری در کمتر از ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید در حالی که به یک سیستم تعلیق مستقل مجهز بود و عایق‌گیری اتاق به حدی خوب بود که سروصدای کابین با نمره ۵۸ دسی‌بل کمتر از محصولات هم‌رده کادیلاک، مرسدس بنز و ب ام و بود. در عین حال این خودرو به لطف وزن کمتر و مرکز ثقل پایین‌تر قادر بود هندلینگ و شتاب تحسین‌برانگیزی را از خود ارئه کند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

خوشبختانه نتیجه کار موفقیت‌آمیز بود و در همان سال اول ال اس ۴۰۰ توانست جایزه اتومبیل سال ژاپن را از آن خود کند. این جایزه به پاس دستاوردهای بیشماری به سری ال اس ۴۰۰ اهدا شد که برای اولین بار در خودروهای این رده به کار گرفته می‌شد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

برای نمونه سیستم فرمان تلسکوپی خودکار به همراه کیسه هوای راننده، کمربند ایمنی تنظیم شونده، تلفن همراه سلولی، پانل ساندویچی بدنه، شاسی با مقاومت پیچشی بالا و به کارگیری ۳۰۰ تکنولوژی جدید مثل تعلیق ایرماتیک و آینه فتوکرومی از جمله مواردی بودند که برای نخستین بار در سری ال اس ۴۰۰ به کار رفتند.  مجموعه این عوامل باعث شده تا تا در این مدت کوتاه بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه از این سدان لوکس به فروش رسد که در نوع خود یک رکورد است.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

تویوتا در آن سالها به مدد قیمت ۳۵ هزار دلاری توانست اغواگری این مدل را به منتهای خود برساند و در یک سال بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو را به فروش رساند که البته این موضوع صدای بنز و ب.ام.و را هم درآورد. این دو شرکت آلمانی لکسوس را متهم کردند که با شکستن قیمت در این کلاس، قصد دامپینگ دارد گرچه این حرفها عزم لکسوس را برای موفقیت کاهش نداد و این برند با خودروی ال‌اس ۴۰۰ توانست علاوه بر تثبیت خود در بازار، در فاصله ۶ سال بیش از ۱۶۵ هزار دستگاه فروش داشته باشد و در یک حرکت برق آسا روی دست خودروسازان مشهور آمریکایی و آلمانی بلند شود.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

البته در این راه جنگ ارزی جهانی، واحد پولی ارزان قیمت ژاپن یعنی ین و بازهای درهای جهان به روی ژاپن تاثیر بسیاری روی موفقیت تویوتا داشت تا در نهایت امروز لکسوس به عنوان یکی از اضلاع اصلی فروش خودروی لوکس در بازارهای جهانی شناخته شود و سالانه بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه فروش داشته باشد.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

این شرکت هم‌اینک با داشتن نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در بیش از ۱۰۰ کشور جهان و تولید بیش از ۷ مدل مختلف و ۱۰۰ تریم گوناگون یکی از موفق‌ترین خودروسازان جهان است. این شرکت اخیرا با تولید کوپه گرانقیمت و اسپورت ال سی ۵۰۰ تلاش کرده به جنگ مستقیم با برندهای سوپرلوکس بازار مثل مازراتی، آستون مارتین، پورشه و بنتلی برود. این شرکت برنامه دارد با تولید چند مدل تازه تولید خود را به سالانه بیش از نیم میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۵ برساند.

لکسوس چطور لکسوس شد؟

دامنه تولیدات این برند خاص ژاپنی بسیار وسیع بوده و از کوپه‌های اشرافی تا سدان‌های کوچک و از هاچ‌بک‌های مدرن و هیبریدی تا لیموزین‌های مجلل در مجموعه کارخانه‌های لکسوس در آمریکا و ژاپن تولید می‌شوند. این شرکت در حالی اخیرا یک کراس‌اوور جدید و مفهومی را در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش عمومی درآورده که گویا قرار است بازهم سری محصولات شاسی‌بلند لکسوس افزایش پیدا کنند.

 لکسوس چطور لکسوس شد؟

لکسوس در ایران هم خریداران بسیاری دارد و از میانه دهه قبلی با ورود به بازار ایران توانسته همواره در صف محبوب‌ترین خودروسازان لوکس کشور قرار گیرد. محصولات شاسی‌بلند آر.ایکس، ان.ایکس و ال.ایکس این شرکت در کنار خودروهای سدان ال.اس، ای‌اس، آی‌اس و جی‌اس از جمله اتومبیل‌های موفق بازار بوده‌اند که ضمن رفاه بالا ایمنی و  مصرف خوبی را عاید خریداران خود در ایران کرده‌اند. در عین حال رانندگی بی‌هیجان و خنثی، کابین ساکت و فرم طراحی محافظه‌کارانه از مهمترین عیوب این برند ژاپنی از نظر خریداران ایرانی است.